”De er jo bare hoppet over hegnet”

Forældre på Tønning-Træden Friskole og Børnehave mærker gevinsten ved, at børnene allerede inden skolestart er trygge ved klassekammerater og alt det, der venter dem i 10 års skoleliv

 

Af Thorsten Asbjørn, journalist

For få måneder siden legede Cecilia i børnehavens vandpytter og sandkasse. I dag har hun sammen med sin børnehavegruppe bevæget sig få meter ned ad stien for at gå ind ad døren ved 0. klasse, hvor hun er godt i gang med at lære bogstaver og tal.

For forældre på Tønning-Træden Friskole og Børnehave er det af stor værdi, at de kan give deres børn et liv, der hænger sammen fra de er tre år gamle og starter i børnehaven og indtil 9. klasse, når de går ud af skolen.

”De er jo bare hoppet over hegnet. Alt hænger sammen her,” siger Søren Strunge, der sammen med sin kæreste har sendt datteren Cecilie i 0. klasse og Sophia, som lige nu går i børnehaven.

”Overgangen til skolen bliver helt gnidningsfri. Cecilia kender hendes 19 klassekammerater, som hun også har gået i børnehave med,” siger Søren Strunge og fortsætter:

”Der er også personale der følger med. En pædagog fra børnehaven har støttetimer i 0. klasse, ligesom der er personale, som både arbejder i børnehaven og Børneboligen (SFO’en, red). Det skaber en meget stor tryghed for børnene men også for os forældre.”

Små og store sammen

Ved siden af Søren Strunge står Maria Dahm. Hun er mor til Asta, der går i børnehave og Luna, som er i 2. klasse.

”I børnehaven lærer børnene at lege og være sammen på tværs af alder og grupper. Det fortsætter i skolen, hvor de har fællesskaber og leger på tværs af klasser,” siger Maria Dahm.

Hun oplever samtidig, at der opstår møder og relationer mellem skoleelever og børnehavebørn, uden hun som forælder ved, hvordan det er blevet etableret.

”Når Asta ser Anna i 7. klasse lyser hun helt op. De har noget særligt sammen, og jeg ved ikke, hvordan det er opstået,” siger Maria Dahm og hæfter sig ved trygheden mellem de mindste og største elever.

”Da jeg var barn, husker jeg, hvordan vi godt kunne være utrygge ved de større børn. Her er det lige omvendt. Jeg oplever, at de store passer på de mindre og hjælper dem, hvis der er noget.”

Min 7. klassesven

Et vigtigt element i at skabe forbindelser mellem store og små er den såkaldte 7. klassesven. Inden børnehavebørnene starter i skole, får de tildelt en 7. klassesven. Det er en stor ven på skolen, som de ved, de kan gå til, hvis de har brug for hjælp, eller hvis de lige trænger til at tage en i hånden.

”Det er ikke kun for de små, at det har betydning. Man kan se og mærke på 7. klassesvennerne, at de virkelig nyder at have den rolle for deres 0. klassesven,” siger Maria Dahm.

Søren Strunge kigger på sin datter Cecilia, der for få måneder siden fik tildelt sin 7. klassesven.

”Det er lidt sejt med sådan en ven, ik?”, siger han, mens datteren smiler.

“Skole er fællesskab”

Sigbjørn Sørensen