På studietur til Rom med ‘Store Hjul’

En træt flok oplevelsesmættede teenagere og deres lærere kom i sidste uge tilbage fra en lille uges studietur, hvor historie og globalt udsyn var de bærende temaer.

Eleverne havde inden rejsen arbejdet med Roms historie og vigtige bygninger og delt deres viden i små oplæg for hinanden med kreative udtryk og personlig tilegnelse.

Der var derfor et element af genkendelse, når de i grupperne bearbejdede bygninger, kirker og pladser blev indtaget på egen hånd.

Et højdepunkt var Peterspladsen uden for Peterskirken, hvor Paven – himself – dukkede op: Det havde vi slet ikke forventet, udbrød en elev, medens han så udover den tusindtallige store skare, der var forsamlet i efterårssolen.

Mange var dog også imponeret af de over tyve kilometer lange Katakomber, der er udgravede tuneller, der for et par tusind år siden tjente som begravelsespladser og hemmelig skjulesteder for de forfulgte kristne. Tænk sig, at ende som løvefoder til skue for Roms borgere på den gigantiske Coloseum, bare fordi man ikke lige ville tilbede kejseren, men fulgte i Jesu fodspor og lagde grundstenen til det, vi idag kender som den kristne kirke.

Vi mødte hele tiden tegn på, hvor vigtig kirkens rolle er i Rom og i Italien. Der er for eksempel 900 kirker i byen med messer næsten hver dag og dagligt mødte vi præster, munke og nonner som et naturlig led i gadebilledet.

 

Fællesskabet er vigtigt

Når man sådan drager på tur sammen og benytter mange timer (og nætter) sammen, kommer man tættere på hinanden. Vi lærer hinanden bedre at kende – griner og fjoller en masse, men ser også hinanden, når vi bliver trætte og har brug for en skulder eller et venligt ord.

Det sociale element er bare vigtigt, forsikrer skoleleder Sigbjørn Sørensen, der glæder sig over at have så megen tid sammen ‘ude af kontoret’ og sammen med børnene!

 

Fælles rejser og ture er vigtigt for dannelsen på Tønning-Træden Friskole, og et element, der er vigtigt at prioritere!

“Skole er fællesskab”

Sigbjørn Sørensen